04. 08. 2025 Novinka

Jsme nejvtipnější na světě. Hurá! A teď hledejme silné stránky, co zajistí prosperitu

Launch (zahájení kampaně): MZV ČR

Ovládli jsme nový žebříček nejvtipnějších národů na světě. „Češi vynikají v humoru, který je silnou směsí sebeironie, břitké ironie a mistrovsky vedeného sarkasmu,“ píší k výsledkům autoři průzkumu ze společnosti Remitly.

A k čemu nám to je? Vidím v tom ukázku, že máme na to být na světové špičce. Je to samozřejmě drobnost, která nám nezaručí vyšší mzdy a platy nebo důchody, asi úplně nenaláká investory nebo zahraniční studenty, které nutně potřebujeme. Ale může nám pomoci se sebevědomím, že nejsme zcela bezvýznamný, malý národ, který nikoho nezajímá.

A této myšlenky bychom se měli držet právě teď, když se tvoří náš společný „příběh úspěchu“, který už naopak tu sílu pomoci nám s budoucí prosperitou rozhodně má. Odborně se tomu říká národní branding. Jde v něm o to popsat silné stránky země – opravdové, na kterých se shodne celá společnost, protože je pak musí opravdu ctít. A na nich stavět „reklamu“. Když se udělá poctivě a pořádně, má velkou sílu. Potvrzují to příklady z Nizozemska, Finska nebo Estonska, kde tímto procesem prošli a národní brand vybudovali.

Dobře uchopená národní značka pak skutečně „nakopne“ prosperitu. Byznys může mít vyšší marže na svých produktech, lépe se mu lákají zahraniční investoři nebo talentovaní experti. Turistickému ruchu to pomáhá v lákání bonitních klientů. Rozvoji země, když se sem pak chtějí stěhovat talentovaní lidé, protože se tu dobře žije.

Co je tím naším brandem, musíme zjistit. V iniciativě Dobré ráno, Česko! se unikátně spojil stát, byznys i neziskový sektor a společně se širokou veřejností hledají ten správný příběh, který máme o sobě vyprávět světu, ale i sami sobě.

Martin Wichterle pro Hospodářské noviny

Buďte v obraze

Zadejte svůj e-mail
pro novinky a tipy

Zapojené instituce a subjekty